As-Salam,
Bukan mudah menjadi suami kerana tanggungjawab yang digalas oleh suami adalah
sangat besar terutama dalam bab tanggungjawab mereka terhadap isteri mereka dan
anak-anak perempuan mereka. Bagi memudahkan kefahaman, tulisan ringkas ini akan
fokus kepada isu lelaki dayus yang dimaksudkan oleh Nabi s.a.w
tidak akan masuk syurga.
Nabi s.a.w
bersabda:
ثلاثة لا ينظر الله عز وجل إليهم يوم القيامة: العاق لوالديه، والمترجلة، والديوث. رواه أحمد والنسائي
Ertinya: Tiga
golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan dari dikenakan
azab) mereka di hari kiamat: Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang
menyerupai lelaki dan si lelaki dayus. (H.R. Ahmad dan An-Nasaie;
Albani mengesahkannya Sahih : Ghayatul Maram, no. 278)
Dalam sebuah
hadith lain pula:
ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ – تَبَارَكَ وَتَعَالَى – عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذي يُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائي .
Ertinya: Tiga
yang telah Allah haramkan baginya syurga: Orang yang ketagih arak, si penderhaka
kepada ibu bapa dan si dayus yang membiarkan maksiat dilakukan
oleh ahli keluarganya. (H.R. Ahmad)
Malah banyak
lagi hadith-hadith yang membawa makna yang hampir dengan dua hadith ini. Secara
ringkasnya, apakah dan siapakah lelaki dayus?
Erti Dayus
Dayus telah
disebutkan dalam beberapa riwayat athar dan hadith yang lain iaitu:
1. Sabda Nabi
s.a.w:
وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما المدمن الخمر فقد عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله
Ertinya: Dari
Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah s.a.w bersabda: Tiga yang
tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu si dayus, si wanita yang
menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak. Lalu sahabat berkata: Wahai
Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu
dayus? Bersabda Nabi s.a.w: Iaitu orang yang tidak memperdulikan siapa yang
masuk bertemu dengan ahlinya (isteri dan anak-anaknya). (H.R. At-Thabrani; Majma
az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat)
Dari hadith di
atas, kita dapat memahami bahawa maksud lelaki dayus adalah si suami atau bapa
yang langsung tiada perasaan risau dan ambil endah dengan siapa isteri dan
anaknya bersama, bertemu, malah sebahagiannya membiarkan sahaja isterinya dan
anak perempuannya dipegang dan dipeluk oleh sebarangan lelaki lain.
2. Pernah juga
diriwayatkan dalam hadith lain, soalan yang sama dari sahabat tentang siapakah
dayus, lalu jawab Nabi:-
قالوا يا رسول الله وما الديوث قال من يقر السوء في أهله
Ertinya: Apakah
dayus itu wahai Rasulullah? Jawab Nabi: Iaitu seseorang (lelaki) yang
membiarkan kejahatan (zina, buka aurat, bergaul bebas) dilakukan oleh ahlinya
(isteri dan keluarganya)
Penerangan Ulama
Tentang Lelaki Dayus
Jika kita
melihat tafsiran oleh para ulama berkenaan istilah dayus, ia adalah seperti
berikut:
هو الذي لا يغار على أهله
Ertinya:
Seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya
(isteri dan anak-anaknya) (An-Nihayah,2/147 ; Lisan al-Arab, 2/150)
Imam Al-‘Aini
pula berkata: Cemburu lawannya dayus. (Umdatul Qari, 18/228)
Berkata pula
An-Nuhas:
قال النحاس هو أن يحمي الرجل زوجته وغيرها من قرابته ويمنع أن يدخل عليهن أو يراهن غير ذي محرم
Ertinya: Cemburu
(iaitu lawan kepada dayus) adalah seorang lelaki itu melindungi isterinya dan
kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat (auratnya) oleh lelaki bukan mahram.
(Tuhfatul Ahwazi, 9/357)
Disebut dalam
kitab Faidhul Qadir:
فكأن الديوث ذلل حتى رأى المنكر بأهله فلا يغيره
Ertinya:
Seolah-olah takrif dayus itu membawa erti kehinaan (kepada si lelaki) sehingga
apabila ia melihat kemungkaran (dilakukan) oleh isteri dan ahli keluarganya ia
tidak mengubahnya. (Faidhul Qadir, 3/327)
Imam Az-Zahabi
pula berkata:
فمن كان يظن بأهله الفاحشة ويتغافل لمحبته فيها فهو دون من يعرس عليها ولا خير فيمن لا غيرة فيه
Ertinya: Dayus
adalah sesiapa yang menyangka (atau mendapat tanda) bahawa isterinya melakukan
perkara keji (seperti zina) maka ia mengabaikannya kerana cintanya kepada
isterinya, maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecemburuan (yang
diperlukan oleh Islam) dalam dirinya. (Al-Kabair, 1/62)
Imam Ibn Qayyim
pula berkata:
قال ابن القيم وذكر الديوث في هذا وما قبله يدل على أن أصل الدين الغيرة من لا غيرة له لا دين له فالغيرة تحمي القلب فتحمى له الجوارح فترفع السوء والفواحش وعدمها يميت القلب فتموت الجوارح فلا يبقى عندها دفع البتة
Ertinya:
Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protective)
atau kecemburuan (terhadap ahli keluarga), dan barangsiapa yang tiada perasaan
ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini
menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara
keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota (terhadap
perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan
dan menghindarkannya sama sekali.
Dayus Adalah
Dosa Besar
Ulama’ Islam
juga bersetuju untuk mengkategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga
disebutkan dalam satu athar:
لَعَنَ اللَّهُ الدَّيُّوثَ ( وَاللَّعْنُ مِنْ عَلَامَاتِ الْكَبِيرَةِ فَلِهَذَا وَجَبَ الْفِرَاقُ وَحَرُمَتْ الْعِشْرَةُ)
Ertinya: Allah
telah melaknat lelaki dayus (laknat bermakna ia adalah dosa besar dan kerana
itu wajiblah dipisahkan suami itu dari isterinya dan diharamkan bergaul
dengannya) (Matalib uli nuha, 5/320)
Walaupun ia
bukanlah satu fatwa yang terpakai secara meluas, tetapi ia cukup untuk
menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal kedayusan lelaki ini.
Petikan ini pula menunjukkan lebih dahsyatnya takrifan para ulama tentang erti
dayus dan istilah yang hampir dengannya :
والقواد عند العامة السمسار في الزنى
Ertinya:
Al-Qawwad (salah satu istilah yang disama ertikan dengan dayus) di sisi umum
ulama adalah broker kepada zina. (Manar as-sabil, 2/340 , rawdhatul tolibin,
8/186)
Imam Az-Zahabi
menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya:
الديوث وهو الذي يعلم بالفاحشة في أهله ويسكت ولا يغار وورد أيضا أن من وضع يده على امرأة لا تحل له بشهوة
Ertinya: Dayus,
iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan oleh ahlinya dan ia sekadar
senyap dan tiada rasa cemburu (atau ingin bertindak), dan termasuk juga ertinya
adalah sesiapa yang meletakkan tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal
baginya dengan syahwat. (Al-kabair, 1/45)
Cemburu Dituntut
Islam & Jangan Marah
Ada isteri yang
menyalahkan suami kerana terlalu cemburu, benar cemburu buta memang
menyusahkan, memang dalam hal suami yang bertanya isteri itu dan ini menyiasat,
saya nasihatkan agar isteri janganlah memarahi suami anda yang melakukan
tindakan demikian dan jangan juga merasakan kecil hati sambil membuat
kesimpulan bahawa suami tidak percaya kepada diri anda. Kerap berlaku, suami
akan segera disalah erti sebagai ‘tidak mempunyai kepercayaan’ kepada isteri.
Sebenarnya, kita
perlu memahami bahawa ia adalah satu tuntutan dalam Islam dan menunjukkan anda
sedang memiliki suami yang bertanggungjawab dan sedang subur imannya.
Selain itu,
bergembiralah sang suami yang memperolehi isteri solehah kerana suami tidak
lagi sukar untuk mengelakkan dirinya dari terjerumus dalam lembah kedayusan. Ini
kerana tanpa sebarang campur tangan dan nasihat dari sang suami, isteri sudah
pandai menjaga aurat, maruah dan dirinya.
Nabi s.a.w
bersabda:
من سعادة ابن آدم المرأة الصالحة
Ertinya: Dari
tanda kebahagian anak Adam adalah memperolehi wanita
solehah (isteri dan anak). (H.R. Ahmad, no. 1445, 1/168)
Memang amat
beruntung, malangnya tidak mudah memperolehi isteri solehah di zaman kehancuran
ini, sebagaimana sukarnya mencari suami yang tidak dayus. Sejak dulu, agak
banyak juga email dari pelbagai golongan muda menyebut tentang keterlanjuran
mereka secara ‘ringan’ dan ‘berat’, mereka ingin mengetahui cara bertaubat.
‘Ringan-ringan’
Sebelum Kahwin
Jika seorang bapa
mengetahui ‘ringan-ringan’ anak dan membiarkannya, ia dayus. Ingin ditegaskan,
seorang wanita dan lelaki yang telah ‘ringan-ringan’ atau ‘terlanjur’ sebelum
kahwin di ketika bercinta, tanpa taubat yang sangat serius, rumahtangga mereka
pasti goyah. Kemungkinan besar apabila telah berumahtangga, si suami atau
isteri ini akan terjebak juga dengan ‘ringan-ringan’ dengan orang lain pula.
Hanya dengan
taubat nasuha dapat menghalangkan aktiviti mungkar itu dari melepasi alam
rumahtangga mereka. Seterusnya, ia akan merebak pula kepada anak-anak mereka,
ini kerana benih ‘ringan-ringan’ dan ‘terlanjur’ ini akan terus merebak kepada
zuriat mereka. Awas!!
Dalam hal ini,
semua suami dan ayah perlu bertindak bagi mengelakkan diri mereka jatuh dalam
dayus. Jagalah zuriat anda. Suami juga patut sekali sekala menyemak handphone
isteri, beg isteri dan lain-lain untuk memastikan tiada yang diragui. Mungkin
ada isteri yang curang ini dapat menyembunyikan dosanya, tetapi sepandai-pandai
tupai melompat akhirnya akan tertangkap jua.
Pasti akan ada
wanita yang kata, “Habis, kami ini tak payah check suami kami ke ustaz?”
Jawabnya, perlu juga, cuma topic sekarang ni sedang menceritakan tanggungjawab
suami. Maka perlulah fokus kepada tugas suami dulu.
Cemburu seorang
suami dan ayah adalah wajib bagi mereka demi menjaga maruah dan kehormatan
isteri dan anak-anaknya.
Diriwayatkan
bagaimana satu peristiwa di zaman Nabi:
قَالَ سَعْدُ بْنُ عُبَادَةَ : لَوْ رَأَيْتُ رَجُلاً مَعَ امْرَأَتِي لَضَرَبْتُهُ بِالسّيْفِ غَيْرُ مُصْفِحٍ عَنْهُ ، فَبَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه على آله وسلم فَقَالَ : أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ ؟ فَوَ الله لأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ ، وَالله أَغْيَرُ مِنّي ، مِنْ أَجْلِ غَيْرَةِ الله حَرّمَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَن.
Ertinya: Berkata
Ubadah bin Somit r.a: Jika aku nampak ada lelaki yang sibuk bersama isteriku,
nescaya akan ku pukulnya dengan pedangku, maka disampaikan kepada Nabi akan
kata-kata Sa’ad tadi, lalu Nabi s.a.w bersabda : Adakah kamu kagum dengan sifat
cemburu (untuk agama) yang dipunyai oleh Sa’ad? Demi Allah, aku lebih kuat
cemburu (ambil endah dan benci demi agama) berbandingnya, malah Allah lebih
cemburu dariku, kerana kecemburuan Allah itulah maka diharamkan setiap perkara
keji yang ternyata dan tersembunyi. (H.R. Bukhari dan Muslim)
Lihat betapa
Allah dan RasulNya inginkan para suami dan ayah mempunyai sifat protective
kepada ahli keluarga dari melakukan sebarang perkara keji dan mungkar, khasnya
zina.
Bila Lelaki
menjadi Dayus?
Secara mudahnya
cuba kita lihat betapa ramainya lelaki akan menjadi DAYUS apabila:
1. Membiarkan
kecantikan aurat, bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang
waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.
2. Membiarkan
isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa
dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.
3. Membiarkan
aurat isterinya dan anak perempuannya dewasanya terlihat (terselak kain) semasa
menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.
4. Membiarkan
anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan
mahramnya.
5. Membiarkan
anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa
‘sporting’ yang memahami.
6. Menyuruh,
mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang
seksi di luar rumah.
7. Membiarkan
anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain
yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan kepada jutaan manusia bukan
mahram.
8. Membiarkan
isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain,
kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu
seorang lelaki di hilangkan? Tidak sama sekali.
9. Membiarkan
isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.
10. Membiarkan
isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf
oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.
11. Membiarkan
isterinya bersalin dengan dibidani oleh doktor lelaki tanpa terdesak dan
keperluan yang tiada pilihan.
12. Membawa
isteri dan anak perempuan untuk dirawati oleh doktor lelaki sedangkan wujudnya
klinik dan hospital yang mempunyai doktor wanita.
13. Membiarkan
isteri pergi kerja menumpang dengan teman lelaki sepejabat tanpa sebarang
cemburu.
14. Membiarkan
isteri kerap berdua-duan dengan pemandu kereta lelaki tanpa sebarang
pemerhatian.
Terlalu banyak
lagi jika ingin coretkan di sini. Kedayusan ini hanya akan sabit kepada lelaki
jika semua maksiat yang dilakukan oleh isteri atau anaknya secara terbuka dan
diketahui olehnya, adapun jika berlaku secara sulit, suami tidaklah
bertanggungjawab dan tidak sabit ‘dayus’ kepada dirinya.
Mungkin kita
akan berkata dalam hati: “Jika demikian, ramainya lelaki dayus di kelilingku.”
Lebih penting
adalah kita melihat, adakah kita sendiri tergolong dalam salah satu yang
disebut tadi. Awas wahai lelaki beriman, jangan kita termasuk dalam golongan
yang berdosa besar ini. Wahai para isteri dan anak-anak perempuan, jika anda
sayangkan suami dan bapa anda, janganlah anda memasukkan mereka dalam kategori
dayus yang tiada ruang untuk ke syurga Allah s.w.t. Sayangilah dirimu dan
keluargamu. Jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.
Akhirnya, wahai
para suami dan ayah, pertahankan agama isteri dan keluargamu walau terpaksa
bermatian kerananya. Nabi s.a.w bersabda:
من قتل دون أهله فهو شهيد
Ertinya:
Barangsiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, maka ia
adalah mati syahid. (H.R. Ahmad; sahih menurut Syeikh Syuaib Arnout)
0 comments:
Post a Comment